Objawy autyzmu - czy moje dziecko ma autyzm?

Objawy autyzmu zwykle są widoczne we wczesnym dzieciństwie (przed 3 rokiem życia). Wczesne oznaki autyzmu można zaobserwować przede wszystkim w rozwoju społecznym i komunikacyjnym. Wczesne wykrycie spektrum autyzmu jest ważne, ponieważ umożliwia dobranie działań wspierających dziecko w dalszym rozwoju.

Wczesne objawy autyzmu to:

  • małe zainteresowanie ludźmi

  • brak kontaktu wzrokowego

  • brak odwzajemniania uśmiechów i ekspresji twarzy rodzica

  • brak reakcji na swoje imię w 12 miesiącu życia

  • brak gaworzenia do 12 miesiąca

  • brak patrzenia na przedmioty na które patrzy rodzic lub które wskazuje rodzic

  • brak gestów np. gestu „papa” na pożegnanie w wieku 14 miesięcy

  • brak wskazywania palcem na interesujące przedmioty lub wydarzenia w wieku 14 miesięcy

  • brak prób zainteresowania rodzica tym co je ciekawi np. wskazywanie palcem na ciekawą zjeżdżalnię na placu zabaw lub przynoszenie wykonanej wieży z klocków

  • brak zabawy “na niby” (np. udawanie, że karmi lalkę) w 18 miesiącu życia

Wczesne objawy autyzmu

Każde dziecko rozwija się we własnym tempie, ale jednocześnie każde dziecko uczy się określonych umiejętności w tej samej kolejności, np. najpierw siadanie, później stanie a później chodzenie. Takie ważne umiejętności, które dziecko nabywa w toku rozwoju nazywamy kamieniami milowymi. Dziecko powinno osiągać kamienie milowe w określonym czasie, ale nie chodzi o określony tydzień lub miesiąc życia, ale o szerszy zakres np. dziecko może nauczyć się siadania pomiędzy 4 a 9 miesiącem życia. Jeśli dziecko nie opanuje danej umiejętności w określonym zakresie czasu mówimy o opóźnieniach w rozwoju, które są sygnałem do pilnej konsultacji ze specjalistą.

Kamienie milowe opisują nie tylko rozwój motoryczny (czyli naukę chwytania i poruszania się) lub rozwój mowy, ale też rozwój społeczno-komunikacyjny (czyli sposoby na nawiązywanie relacji z ludźmi). Opóźnienia w tym zakresie mogą wskazywać na spektrum autyzmu. Chociaż takie opóźnienia mogą być trudne do zauważenia bez odpowiedniej wiedzy, rodzice często intuicyjnie czują, że „coś jest nie tak”.


Opóźnienia kamieni milowych w rozwoju, które mogą wskazywać na spektrum autyzmu:

  • 6 miesiąc – dziecko nie uśmiecha się do ciebie, nie wykazuje innej radosnej ekspresji
  • 9 miesiąc – dziecko nie odwzajemnia uśmiechów, ekspresji twarzy, nie odpowiada na wydawane przez ciebie dźwięki
  • 12 miesiąc – brak gaworzenia, brak reakcji na imię
  • 14 miesiąc – brak gestu wskazywania palcem, brak gestów używanych do komunikacji tj. papa
  • 16 miesiąc – brak słów lub używanie tylko kilku słów
  • 18 miesiąc – brak zabawy na niby (np. karmienie lalki)
  • 24 miesiące – dziecko nie używa w sposób sensowny zdań złożonych z 2 słów (zdania powinny być wypowiadane spontanicznie, nie tylko powtarzane)


Objawy autyzmu przed 3 rokiem życia

Inne wczesne objawy autyzmu, które możemy zaobserwować przed 3 rokiem życia widoczne są w zakresie nawiązywania relacji z ludźmi, komunikacji, zabawy i specyficznych wzorców zachowania. Co ważne, żadne dziecko ze spektrum autyzmu nie wykazuje wszystkich objawów. Nasilenie objawów również jest zróżnicowane. Przykładowo, niektóre dzieci nie nawiązują kontaktu wzrokowego, inne w mniejszym stopniu patrzą w oczy a jeszcze inne patrzą w oczy tylko w niektórych sytuacjach (np. kiedy o coś proszą). Obraz autyzmu może być bardzo zróżnicowany u różnych osób.


Interakcje społeczne

  • Brak zainteresowania innymi dziećmi
  • Brak dzielenia się radością tzn. kiedy jest zadowolone nie próbuje tego pokazać rodzicowi poprzez uśmiech i kontakt wzrokowy
  • Nie rozwija relacji z rówieśnikami
  • Nie dołącza do aktywności innych
  • Nie kieruje uwagi dorosłych na własne działania
  • Nie zwraca uwagi innych
  • Nie unosi rąk, aby być podniesionym
  • Nie okazuje uczuć
  • Nie szuka ani nie oferuje pocieszenia
  • Nie lubi dotyku i bycia trzymanym
  • Ignorowanie ludzi
  • Brak zabawy, której celem jest kontakt z drugą osobą np. akuku
  • Sprawia wrażenia „bycie w swoim własnym świecie”
  • Obojętność wobec innych
  • Nie rozróżnia ludzi
  • Unikanie kontaktu wzrokowego
  • Brak dzielenia się doświadczeniem tzn. dziecko nie stara się pokazać rodzicom tego co jest dla niego ważne
  • Stałe preferowanie samotnej zabawy
  • Brak zwracania uwagi na wołanie
  • Brak uśmiechu społecznego tzn. uśmiechania się do kogoś i odwzajemniania uśmiechu
  • Brak gestykulacji
  • Brak mimiki twarzy
  • Ma trudność w nauczeniu się powitań i pożegnań np. papa, podanie ręki
  • Brak naśladowania lub słabe naśladowanie
  • Brak podążania za kierunkiem patrzenia rodzica np. kiedy rodzic pokazuje coś wzrokiem dziecko nie potrafi spojrzeć w o samo miejsce
  • Nie wskazuje palcem, aby wyrazić zainteresowanie

Komunikacja

  • Brak mowy lub znaczne opóźnienie mowy
  • Brak rozmów społecznych
  • Utrata wcześniej nabytych słów
  • Problemy ze zrozumieniem języka
  • Używanie ciała innych jako narzędzia np. kiedy dziecko prosi o pomoc w otworzeniu ulubionego smakołyka, bierze rękę rodzica i kładzie ją na opakowaniu (zamiast użyć słów lub kontaktu wzrokowego)
  • Brak gaworzenia w niemowlęctwie
  • Echolalia
  • Brak używania i rozumienia gestów


Zabawa

  • Brak spontanicznej zabawy
  • Brak zabawy w naśladowanie
  • Brak zabawy w udawanie np. patyk jest samolotem, lalka chce spać


Stereotypowe i powtarzalne wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności

  • Rytuały werbalne np. powtarzanie tych samych słów/zdań w nietypowy sposób
  • Manieryzmy dłoni i palców – powtarzalne ruchy dłońmi np. trzepotanie dłońmi
  • Manieryzmy całego ciała – powtarzalne ruchy całym ciałem np. chodzenie na palcach
  • Nietypowe/powtarzalne zajęcia np. wprawianie przedmiotów w ruch wirowy, układanie zabawek w szeregach
  • Nietypowe/powtarzalne przywiązanie do przedmiotów np. nie odstępowanie na krok wybranej zabawki
  • Protestowanie na zmiany w codziennej rutynie albo w otoczeniu
  • Wąskie i intensywne zainteresowania
  • Nietypowe lub intensywne reakcje na dźwięki, zapachy, faktury, światło lub inne bodźce np. zakrywanie uszu i płacz w reakcji na zwykłe dźwięki, unikanie dotyku, domaganie się jedzenia tylko jednego rodzaju pokarmów, duża niechęć do dotykania niektórych powierzchni – piasku, plasteliny, mokrych chusteczek, patrzenie na przedmioty w nietypowy sposób (np. pod kątem), wkładanie przedmiotów do ust


Inne zachowania

  • Bardzo szybkie rozpraszanie uwagi
  • Zmienność zachowania
  • Problemy ze snem
  • Samookaleczanie
  • Nietypowości w zakresie jedzenia np. chęć jedzenia kredek lub odmawianie jedzenia innych pokarmów niż naleśniki
  • Nietypowe lęki
  • Brak ciekawości
  • Uciekanie
  • Nadmierna cisza
  • Obojętność wobec zwierząt
  • Nadmierne podekscytowanie przy łaskotaniu

Więcej o objawach autyzmu przeczytasz w artykule o objawach spektrum autyzmu u starszych dzieci oraz o kryteriach używanych do diagnozowania autyzmu.


Regres w rozwoju

Pilny kontakt ze specjalistą jest konieczny także, kiedy zauważamy tzw. regres w rozwoju, czyli kiedy dziecko traci umiejętności, które wcześniej miało np. mowę, gaworzenie, umiejętności społeczne.

Kiedy regres obejmuje umiejętności społeczno-komunikacyjne np. dziecko przestaje mówić, dziecko przestaje zwracać uwagę na rodzica, dziecko przestaje reagować na swoje imię – to może być charakterystyczne dla autyzmu. Jeśli regres dotyczy również innych umiejętności np. utrzymanie równowagi, chodzenie, samodzielne jedzenie – to może wskazywać na inne problemy. Ważna jest konsultacja z neurologiem. Regres może być objawem chorób tj. Zespół Retta.


Co dalej

Kroki, które mogą podjąć rodzice to:

  • Test przesiewowy
  • Kontakt ze specjalistą w zakresie wczesnego rozwoju dziecka lub w zakresie spektrum autyzmu
  • Diagnoza
  • Wczesne wspomaganie rozwoju


Test przesiewowy

Jeśli dziecko ma 16-30 miesięcy możesz wypełnić test przesiewowy M-CHAT na stronie badabada.pl. Test przesiewowy nie jest diagnozą, ale może wskazać czy zachowania dziecka są typowe dla jego wieku czy może dziecko jest w tzw. grupie ryzyka spektrum autyzmu.

Po otworzeniu strony, należy kliknąć w zakładkę „badaj” na samej górze. Następnie wpisujemy wiek dziecka, po czym kilka podstawowych informacji o jego stanie zdrowia. Na kolejnej stronie jest 20 pytań na temat rozwoju. A po kliknięciu „dalej” uzyskujemy wynik z opisową informacją.

Badabada – program wczesnego wykrywania autyzmu

http://badabada.pl/ 

Jeśli dziecko uzyskuje wysoki wynik w teście M-CHAT (grupa ryzyka) jest to sygnał, że warto skonsultować się ze specjalistą.


Konsultacja ze specjalistą

Rodzice mogą skontaktować się z pediatrą, z psychiatrą (bez skierowania), poradnią psychologiczno-pedagogiczną, psychologiem lub pedagogiem specjalnym. Warto wybrać osoby, które mają doświadczenie w zakresie spektrum autyzmu. Informacje o odpowiednich specjalistach można uzyskać w organizacjach pozarządowymi lub ośrodkach terapeutycznych zajmującymi się autyzmem w regionie.


Diagnoza

Specjalista, po wysłuchaniu rodziców i obserwacji dziecka, może zalecić diagnozę autyzmu. Diagnozę autyzmu stawia psychiatra, jednak często bierze w niej udział kilkuosobowy zespół diagnostyczny. Na spotkania diagnostyczne w ramach NFZ można umówić się w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, chociaż zwykle trzeba czekać kilka miesięcy.


Wczesne wspomagania rozwoju

Nie trzeba czekać na diagnozę, żeby wspierać rozwój dziecka. Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) jest korzystne dla dzieci w spektrum autyzmu, ale także dla dzieci, które mają niewielkie opóźnienia w rozwoju. W praktyce WWR polega np. na zmianie sposobu mówienia do dziecka, zmianie w organizacji jego pokoju oraz proponowaniu zabaw rozwijających umiejętności społeczne i komunikację.

Po uzyskaniu opinii w podani psychologiczno-pedagogicznej można korzystać z darmowych zajęć dla dziecka w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.

Pozostałe treści:

O autyzmie

Zapoznaj się z podstawowymi informacjami na temat Autyzmu

Do poczytania

Zbiór artykułów dotyczących tematyki ze spektrum autyzmu.

Dolnośląskie
Stowarzyszenie
na rzecz
Autyzmu

Kontakt:

ul. J. Lelewela 13/6
53-505 Wrocław
tel.: 71 342 72 08
e-mail: autyzm7@o2.pl

NIP: 896 10 02 317
REGON: 930585510

Konto bankowe:

BZ WBK S.A. Wrocław SWIFT: WBK PPLPP 49 1090 1522 00000000 5201 9113

Organizacja pożytku publicznego:

KRS 0000054704