Objawy autyzmu zwykle są widoczne we wczesnym dzieciństwie (przed 3 rokiem życia). Wczesne oznaki autyzmu można zaobserwować przede wszystkim w rozwoju społecznym i komunikacyjnym. Wczesne wykrycie spektrum autyzmu jest ważne, ponieważ umożliwia dobranie działań wspierających dziecko w dalszym rozwoju.
Wczesne objawy autyzmu to:
małe zainteresowanie ludźmi
brak kontaktu wzrokowego
brak odwzajemniania uśmiechów i ekspresji twarzy rodzica
brak reakcji na swoje imię w 12 miesiącu życia
brak gaworzenia do 12 miesiąca
brak patrzenia na przedmioty na które patrzy rodzic lub które wskazuje rodzic
brak gestów np. gestu „papa” na pożegnanie w wieku 14 miesięcy
brak wskazywania palcem na interesujące przedmioty lub wydarzenia w wieku 14 miesięcy
brak prób zainteresowania rodzica tym co je ciekawi np. wskazywanie palcem na ciekawą zjeżdżalnię na placu zabaw lub przynoszenie wykonanej wieży z klocków
brak zabawy “na niby” (np. udawanie, że karmi lalkę) w 18 miesiącu życia
Kamienie milowe opisują nie tylko rozwój motoryczny (czyli naukę chwytania i poruszania się) lub rozwój mowy, ale też rozwój społeczno-komunikacyjny (czyli sposoby na nawiązywanie relacji z ludźmi). Opóźnienia w tym zakresie mogą wskazywać na spektrum autyzmu. Chociaż takie opóźnienia mogą być trudne do zauważenia bez odpowiedniej wiedzy, rodzice często intuicyjnie czują, że „coś jest nie tak”.
Inne wczesne objawy autyzmu, które możemy zaobserwować przed 3 rokiem życia widoczne są w zakresie nawiązywania relacji z ludźmi, komunikacji, zabawy i specyficznych wzorców zachowania. Co ważne, żadne dziecko ze spektrum autyzmu nie wykazuje wszystkich objawów. Nasilenie objawów również jest zróżnicowane. Przykładowo, niektóre dzieci nie nawiązują kontaktu wzrokowego, inne w mniejszym stopniu patrzą w oczy a jeszcze inne patrzą w oczy tylko w niektórych sytuacjach (np. kiedy o coś proszą). Obraz autyzmu może być bardzo zróżnicowany u różnych osób.
Więcej o objawach autyzmu przeczytasz w artykule o objawach spektrum autyzmu u starszych dzieci oraz o kryteriach używanych do diagnozowania autyzmu.
Pilny kontakt ze specjalistą jest konieczny także, kiedy zauważamy tzw. regres w rozwoju, czyli kiedy dziecko traci umiejętności, które wcześniej miało np. mowę, gaworzenie, umiejętności społeczne.
Kiedy regres obejmuje umiejętności społeczno-komunikacyjne np. dziecko przestaje mówić, dziecko przestaje zwracać uwagę na rodzica, dziecko przestaje reagować na swoje imię – to może być charakterystyczne dla autyzmu. Jeśli regres dotyczy również innych umiejętności np. utrzymanie równowagi, chodzenie, samodzielne jedzenie – to może wskazywać na inne problemy. Ważna jest konsultacja z neurologiem. Regres może być objawem chorób tj. Zespół Retta.
Kroki, które mogą podjąć rodzice to:
Jeśli dziecko ma 16-30 miesięcy możesz wypełnić test przesiewowy M-CHAT na stronie badabada.pl. Test przesiewowy nie jest diagnozą, ale może wskazać czy zachowania dziecka są typowe dla jego wieku czy może dziecko jest w tzw. grupie ryzyka spektrum autyzmu.
Po otworzeniu strony, należy kliknąć w zakładkę „badaj” na samej górze. Następnie wpisujemy wiek dziecka, po czym kilka podstawowych informacji o jego stanie zdrowia. Na kolejnej stronie jest 20 pytań na temat rozwoju. A po kliknięciu „dalej” uzyskujemy wynik z opisową informacją.
Badabada – program wczesnego wykrywania autyzmu
Jeśli dziecko uzyskuje wysoki wynik w teście M-CHAT (grupa ryzyka) jest to sygnał, że warto skonsultować się ze specjalistą.
Rodzice mogą skontaktować się z pediatrą, z psychiatrą (bez skierowania), poradnią psychologiczno-pedagogiczną, psychologiem lub pedagogiem specjalnym. Warto wybrać osoby, które mają doświadczenie w zakresie spektrum autyzmu. Informacje o odpowiednich specjalistach można uzyskać w organizacjach pozarządowymi lub ośrodkach terapeutycznych zajmującymi się autyzmem w regionie.
Specjalista, po wysłuchaniu rodziców i obserwacji dziecka, może zalecić diagnozę autyzmu. Diagnozę autyzmu stawia psychiatra, jednak często bierze w niej udział kilkuosobowy zespół diagnostyczny. Na spotkania diagnostyczne w ramach NFZ można umówić się w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, chociaż zwykle trzeba czekać kilka miesięcy.
Nie trzeba czekać na diagnozę, żeby wspierać rozwój dziecka. Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) jest korzystne dla dzieci w spektrum autyzmu, ale także dla dzieci, które mają niewielkie opóźnienia w rozwoju. W praktyce WWR polega np. na zmianie sposobu mówienia do dziecka, zmianie w organizacji jego pokoju oraz proponowaniu zabaw rozwijających umiejętności społeczne i komunikację.
Po uzyskaniu opinii w podani psychologiczno-pedagogicznej można korzystać z darmowych zajęć dla dziecka w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
Zapoznaj się z podstawowymi informacjami na temat Autyzmu
Zbiór artykułów dotyczących tematyki ze spektrum autyzmu.
ul. J. Lelewela 13/6
53-505 Wrocław
tel.: 71 342 72 08
e-mail: autyzm7@o2.pl
NIP: 896 10 02 317
REGON: 930585510
BZ WBK S.A. Wrocław SWIFT: WBK PPLPP 49 1090 1522 00000000 5201 9113
KRS 0000054704